Ring oss på 020-25 00 25
  • Leverans & reklamation, mån-fre 09.00 - 17.00
  • Produktrådgivning, alla dagar 08.00 - 22.00
Våra butikerNu på fem platser i Sverige!
Jämför (0)
    0
    0 kr

    Genom att fortsätta använda sajten utan att ändra dina browserinställningar godkänner du att vi använder cookies. Läs mer här.

    När du använder sajten och våra tjänster kommer vi även att behandla dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.

    Nu kan du bygga ditt Attefallshus

    Attefallshuset godkändes av riksdagen! Nu är det alltså tillåtet att, förutom en friggebod på högst 15 kvadratmeter, bygga ytterligare en komplementbostad på din tomt om max 25 kvadratmeter, samt bygga ut din befintliga bostad – utan bygglov.

    Du slipper alltså ansöka om bygglov, men det du behöver göra är en bygganmälan till kommunen. Räkna med att handläggningstiden kan vara lång, så för att vara på den säkra sidan bör du göra en anmälan redan nu om du har planer på att börja bygga till våren.

     

    Här är några punkter som är viktiga att tänka på om du vill bygga ett Attefallshus:

    • Byggnaden får användas som till exempel permanentbostadshus, garage, förråd eller gäststuga. Husen kan uppföras med kök, badrum och åretruntstandard.
    • Arean får maximalt uppgå till 25 kvadratmeter och den högsta nockhöjden är satt till 4 meter.
    • Husen får byggas utan bygglov om de byggs 4,5 meter från tomtgräns, annars krävs tillstånd från grannen.
    • Ett krav för att få bygga ett komplementbostadshus är att det finns en huvudbyggnad på tomten.

     

    Var uppmärksam!

    Även om Attefallshus är bygglovsbefriade kan kommunen kräva bygglov vid vissa undantagsfall. Detta gäller om:

    • Kommunen i detaljplan kräver bygglov

    för ett område som utgör värdefull miljö.

    • Byggnaden är särskilt värdefull från ­historisk, kulturhistorisk, miljömässig

    eller konstnärlig synpunkt eller ingår i sådant område.

    • Komplementbostadshuset och tillbyggnaden av ytterligare en bostad är inom eller i anslutning till en flygplats eller ett övnings- och skjutfält som är av riksintresse för totalförsvaret.

     
    Hallå där!

    Stefan Attefall (KD), bostadsministern som gett upphov till Attefallshuset! 

     

    När började diskussionerna kring den här nya lagen?

    – Behovet av att göra livet enklare för villaägare har vuxit fram. Det här är första steget av förenklingar som vi har genomfört och vill fortsätta att göra.

     

    Varför behöver vi Attefallshuset?

    – Den här frihets­reformen flyttar lite makt från tjänstemännen på kommunen till vanligt folk, men det kan också bidra till att minska bostadsbristen och göra livet smidigare för människor.

     

    Tror du att Attefallshuset kommer vara lika vanligt och etablerat hos svenskarna som friggeboden i framtiden?

    – Det kommer i så fall att ta lite tid, men jag tror att många som funderar på att bygga en komplementbyggnad framöver kommer att välja att göra det i form av ett Attefallshus, även om de kanske bara ska använda det som förråd eller garage.

     

    Har du själv några planer på att bygga ett Attefallshus?

    – Nej, min tomt möjliggör inte det.

     

    Har du några råd att ge till dem som är sugna på ett Attefallshus?

    – Kolla runt på marknaden först, många tillverkare har nu tagit fram förslag på Attefallshus så det finns många alternativ att välja mellan. Ta också kontakt med kommunen i god tid och förhör dig om avgift och hur lång tid de behöver på sig. Och även om du inte bygger närmare än 4,5 meter från grannen, så bör du samråda med dem i förväg.

     

    Bygghemma informerar - Vad är en bygganmälan?

    För vissa åtgärder som du inte behöver söka bygglov för måste du fortfarande göra en bygganmälan, detta för att kommunen ska kunna säkerställa att byggnaden lever upp till samhällets krav. Det innebär att du måste lämna in en anmälan till din kommun om du till exempel ska installera en eldstad i din bostad eller om du ska göra större inre ändringar i ditt hus, konstruktion eller planlösning. Vilka handlingar som ingår i en bygganmälan kan variera från kommun till kommun, så säkrast är att du kollar med din hemkommun innan du sätter igång med pappersarbetet. Genom att lämna in korrekta handlingar kan du skynda på handläggningstiden.