Träna med viktväst – det ska du tänka på

Fler och fler upptäcker fördelarna med att träna med viktväst. Rätt använd blir den ett utmärkt sätt att skapa större utmaningar i träningspassen och de övningar du vill utvecklas i, menar PT:n och hälsokonsulten Henric Rosvall.


Läs också: 10 enkla och effektiva träningsredskap till hemmagymmet

Läs också: 5 övningar med hantlar som tränar hela kroppen


Vilka är fördelarna med att träna med viktväst?

– Du får en extra dimension till din funktionella träning, och till skillnad från att öka belastningen med fria vikter sitter viktvästen smidigt på kroppen och du slipper hålla i eller konka runt på saker när du kör ditt pass. Du har även belastningen rakt ner i kroppen, vilket gör att du inte får en extra belastning i ryggen som du t.ex. får om du håller i en hantel eller skivstång. Jag använder ofta viktvästen till kunder som känner sig otrygga med fria vikter. Då har kunden mindre att hålla koll på och kan fokusera på övningen.

 

Vad ska jag tänka på när jag tränar med viktväst?

– Tänk på syftet. Ska du ut och springa finns det speciellt utformade västar för det, som sitter mer slimmat och inte är så tungt viktade. Medan en viktväst som du ska använda för styrekträning med låg intensitet helst ska kunna belastas med upp till cirka 20 kg. Själv belastar jag sällan så tungt, utan håller mig runt 6-10 kg. Det räcker gott och väl för mig. Det kan vara nog så jobbigt att andas med en viktväst som sitter runt bröstkorgen, så börja belasta lågt!

 

Vad ska jag tänka på när jag köper viktväst?

– Det kan vara bra att köpa en viktväst du kan anpassa vikten i, dels för att du då kan ta ut vikterna och tvätta västen om det skulle behövas och dels för att du då kan använda den till olika övningar och lägga i mer vikt i takt med att du utvecklas. Även passformen är viktig. Tänk på att du ska kunna röra armarna enkelt längs med sidorna av kroppen och att viktvästen sitter så pass högt att den inte tar emot i benen när du springer eller gör knäböj. Den ska också sitta så pass tajt att den inte ramlar ner i ansiktet på dig när du gör hand stand push up eller går på händer.

 

Vilka övningar skulle du tipsa om?

– Allt du kan göra utan viktväst kan du mer eller mindre göra med viktväst. Så bygg upp ett pass så som du skulle göra utan viktväst och testa sen att köra passet med olika vikter tills du har hittat rätt. Det behövs inte mycket vikt för att skapa stor skillnad. Så fort du tar på västen blir allt lite trögare och tyngre och du kommer med största sannolikhet känna att du är mer genomtrött efter ditt pass.

 

Henrics utmaning!

– Det träningspass som flest känner till skulle jag säga är MURPH och körs enligt nedan med 9 kg viktväst för herrar och 6 kg viktväst för damer, eller om man skall vara helt exakt 20/14 pounds.

1. 1,6 km Run

2. 100 Pull-ups

3. 200 Push-ups

4. 300 Squats

5. 1,6 km Run

Det här är en grym utmaning att ta sig igenom. Men går givetvis att anpassa
i repetitioner och längd på löpning. Eller så delar man den tillsammans med en träningskompis. Lycka till!

 

Köp din viktväst här

Allt inom hemmagym och träningsmaskiner

 

Personbild
 Henric Rosvall: PT, kostrådgivare och hälsokonsult. Läs mer om Henric på www.pthenric.se