020-25 00 25Telefontid till 22.00
Våra butikerNu på fem platser i Sverige!
Jämför (0)
    0
    0 kr

    Genom att fortsätta använda sajten utan att ändra dina browserinställningar godkänner du att vi använder cookies. Läs mer här.

    När du använder sajten och våra tjänster kommer vi även att behandla dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.

    Leveranser på mottagarens villkor

    Tänk dig att få dina varor levererade precis när du vill; kvällar, ­helger eller vid ett visst klockslag. Tänk dig även att varorna blir inburna och installerade samt att gamla varor forslas bort av transportören. Visst låter det bra? Nya leveranslösningar är en ständigt aktuell fråga för Bygghemma och DHL och lösningar som dessa kommer bli verklighet inom en snar framtid.

    Bygghemmas logistik utgår från så kallad drop shipping, det vill säga leveranserna går direkt från leverantör till slutkund.

    – Det är ett ganska unikt upplägg då de flesta återförsäljare inom e-handel jobbar med centrallager. Vi har inget mellanled utan jobbar tätt ihop med leverantörer och transportörer för att korta led- och leveranstider.  På köpet får våra kunder tillgång till ett större sortiment, förklarar Carl Lumsden, logistikchef på Bygghemma.

    I och med att Bygghemma primärt använder drop shipping jobbar de hårt för att förbättra kontrollen och kvaliteten på leverantörernas lagersaldo, så att du hittar rätt information om leveranstider i shopen. En annan prioriterad fråga för Bygghemma är att förbättra och utveckla de befintliga distributionslösningarna.

     

    Konsoliderade leveranser

    Nya leveranslösningar ligger i närtid, säger Carl, och nämner särskilt konsoliderade leveranser, som ligger honom varmt om hjärtat.

    – Om du beställer tio varor från tio leverantörer får du oftast tio leveranser. Bygghemma vill konsolidera tio leveranser till en leverans. Om vi kan kapa en tredjedel av leveranserna genom konsolidering är det vinst för alla. Enklare för kunderna, minskade kostnader och minskad miljöpåverkan, säger Carl och tillägger:

    – Vi utgår alltid från vad kunderna tycker och vi märker att det oftare är viktigare med precision än med snabbhet.

     

    En transportör i framkant

    Jonas Lindell, ansvarig för området e-handel på DHL, arbetar med utveckling av framtida lösningar och ser en enorm utveckling inom det snabbväxande området. Jonas påpekar att e-handeln kommer att fortsätta öka och därmed ställa nya krav på servicenivån från e-handlare och transportörer.

    – Vi utvecklar nya tjänster tillsammans med Bygghemma, som är duktiga på att fånga upp kundernas behov och önskemål. Leveranserna sker allt mer på mottagarens villkor, och mertjänster kommet stort.  När det är en nationell transportör som erbjuder mertjänsterna blir det direkt full täckning och tillgängligt för alla, säger Jonas Lindell och fortsätter:

    – Utmaningen med till exempel konsoliderade leveranser är att vi måste samla sändningarna och därmed ha egen lagringskapacitet. Men precis som Carl säger så ser vi också stora fördelar för alla inblandade. Inom en snar framtid tror jag vi har en lösning.