Billiga träningsredskap och övningar – PT:ns 5 bästa tips

Vill du hitta ett smidigt och samtidigt prisvärt sätt att hålla dig i form? För många är tiden knapp, men med rätt träningsredskap kan du få till en riktigt bra träning hemma. Här tipsar PT:n och hälsokonsulten Henric Rosvall om billiga träningsredskap och effektiva övningar som verkligen ger resultat.

Läs också: Träna hemma – så kommer du igång med övningar, tips och inspiration

 

Behöver bra träning kosta? 

– Nej, självklart kan du få till en effektiv träning utan att lägga ut en förmögenhet på stora dyra maskiner eller gymkort. Här nedan tipsar jag om några av mina favoritredskap och övningar men självklart finns det andra bra billiga träningsredskap som t.ex. Suspension trainers, gymbollar, Power tubes eller hopprep. En enkel träningsmatta är inte heller fel. Mitt råd är att sänka ribban till träningen genom att ha den lättillgänglig. Det behöver inte alltid vara dyrt utan många gånger är det de små redskapen som ger de stora resultaten. 

Redskap för rörlighetsträning

 

5 billiga träningsredskap och övningar  

Nedan kommer förslag på träningsredskap och övningar. Jag blandar namnen på övningarna på engelska och svenska, då det ibland heter olika på de olika språken. Men i själva verket är det samma övning. Är du osäker på övningarna brukar det vara effektivt att “bildgoogla” dem. Längst ned hittar du också tips på ett kort och effektivt träningspass med slamball. 


1. Kettlebell 

Det finns en hel uppsjö av olika kettlebells och en mängd övningar att göra. Välj gärna en kettlebell med vinyl eller ett tunt lager av gummi runt om – det skyddar ditt golv en aning (har du ett utrymme med ett tåligt golv behöver du inte tänka på detta). 

- Kettlebell swing

- Knäböj (kan även stå goblet squat)

- Pressövningar (kan även stå push press, push jerk eller bara K.B press)

- Triceps press

- Marklyft (kan även stå deadlift)

- Russian twist

- Drag till haka (kan även stå high pull)

- Utfallssteg (kan även stå lounges)

- Du kan även använda dem som belastning i en statisk övning som exempelvis jägarvila

Se våra kettlebells

 

2. Slamball 

Är en boll som tål att bli kastad i marken. Den studsar inte utan ”dör” när den träffar marken. Många tror att det är det enda man kan använda den till men den har många fler användsområden än så. 

- Bear hug squat

- Knäböj (kan även stå squat)

- Burpee slamball

- Thrusters

- Utfallsteg (kan även stå lounges)

- Sit up (kan även stå slamball sit up)

- Slamball kast – raka

- Slamball kast – sneda

Se våra slamballs

 

3. Miniband

Med miniband kan du jobba både i ett statiskt och dynamiskt läge samtidigt. Många av våra vanliga övningar blir grymt effektiva om du helt enkelt gör dem med ett miniband som ett komplement. Tänk på att ha en lätt anspänning i bandet när du använder det i övningarna. Flera av övningarna i slutet är bra för att aktivera hel Gluteus (rumpan). Det är en muskel som håller på att förtvina av allt stillasittande och kan hjälpa dig om du har ryggproblem och för att få bättre hållning.  

- Knäböj med miniband

- Thrusters med miniband

- Sit ups med minband

- Höflyft med miniband

- Sidosteg med miniband

- Benlyft bakåt med minibands

- Musslan (sidliggandes benlyft med minibands)

Se våra minibands och motståndsband

 

4. Hantlar

Hantlar finns i många varianter. Jag kan tycka att den så kallade ”HEX-hanteln” är ett bra alternativ. Den ligger stilla när du jobbar med den på marken och passar därför extra bra för funktionell träning. 

- Knäböj (kan även stå dumbell squat)

- Dumbell floor press (hantelpress utan bänk)

- Man makers

- Devils press

- Dumbell press

- Dumbell Thrusters

- Burpee dumbell

- Utfallsteg (kan även stå dumbell Lounges)

- Dumbell snatch

Se våra hantlar 

 

5. Balansbräda 

Kan kanske kännas som ett tråkigt förslag men är ett riktigt bra redskap för att träna och koppla nervbanor till dina muskler. Helt enkelt en liten elektriker som ser till att du blir effektivare i din muskulatur.

- Planka på balansbräda med armarna på balansbräda

- Planka på balansbräda med fötterna på balansbrädan – testa att lyfta ena foten från brädan när du tränar.

- Armhävningar med händerna på balansbrädan

- Armhävningar med fötterna på balansbrädan – testa att lyfta ena foten från brädan när du tränar

- Armhävningar med ena handen på balansbrädan och andra i golvet. Alternera efter 5–10 repetitioner

- Knäböj på balansbräda

- Sidosteg med ena foten på balansbrädan

- Utfallsteg med främre foten på balansbrädan

Se våra balansbrädor

 

Effektivt träningspass med billiga och enkla träningsredskap    

Körs förslagsvis med en slamball. I detta pass har du två övningar med redskap och två övningar utan. Ett perfekt sätt att mixa upp passet med både belastning från ett redskap samt med övningar där du endast använder din egen kroppsvikt. Kör varje övning 30 sekunder och vila 15 sekunder emellan. Gör totalt 4-8 varv med alla övningar. Kör hårt! 

1. Bear hug squat

2. Slamball burpees

3. Plank jacks

4. push up

Allt inom hemmagym och träningsmaskiner

 

Läs också: 10 enkla och effektiva träningsredskap till hemmagymmet

 

Billiga träningsredskap och övningar
Henric Rosvall: PT, kostrådgivare och hälsokonsult. Läs mer om Henric på www.pthenric.se